Project

De liturgische muziek in de Oosters-orthodoxe kerk is prachtig en veelzijdig. Koorconcerten vormen hierin een bijzonder genre. In het najaar geven we twee concerten, waarin we vijf koorconcerten uitvoeren en nog een aantal andere composities. We hebben er een project van gemaakt, om ook anderen de kans te geven deze mooie muziek uit te voeren.

Ben je een geoefende zanger die zelfstandig z'n muziek kan instuderen?
Doe auditie en zing met ons mee!

Meld je direct aan, of scroll eerst naar beneden voor meer informatie.

Wat zijn concerten voor koor?

In de achttiende eeuw ontstonden in het Russische rijk concerten voor koor. Geïnspireerd op het westerse concerto grosso,  bestaan de werken uit meerdere delen waarin het koor wordt afgewisseld door een ensemble of solist. De composities zijn a capella omdat de orthodoxe kerk het gebruik van muziekinstrumenten verbiedt. De teksten zijn in het kerkslavisch.

Concertprogramma

De concerten voor koor zijn geschreven door grote componisten. Zo zijn twee uit te voeren concerten van de hand van Bortnianski. Deze Oekraïense componist was bijzonder populair aan het hof van Catharina de Grote. Verder staan concerten op het programma van de Russen Archangelski en Rachmaninov, en van de Oekraïner Berezovski. Het programma wordt aangevuld met andere werken uit de oosters-orthodoxe traditie.

Alvast een idee krijgen van de muziek? Volg deze links naar opnames van uitvoeringen (door andere koren) van de vijf concerten:

Van de Oekraïense componist Berezovski (1745-1777) zingen we: Ne otverji mene vo vremya starosti (Verwerp mij niet nu ik oud word). Van de Oekraïense componist Bortnianski (1751-1825) zingen we: Skazi mi, Gospodi, koncinoe mojoe (Zeg mij Heer, wanneer ik sterven zal) en Slava vo vyšnich Bogu (Gloria in excelsis Deo). Van de Russische componist Archangelski (1846-1924) zingen we: Pomišlaju d'en' strašnyj (Ik denk aan de dag van het Gericht). Van de Russsische componist Rachmaninov (1873-1943) zingen we: V molitwach neusypajuscuju (In de gebeden van de Moeder Gods).

Projectinformatie

Repetitiedata | Maandagavond 19 en 26 september, 3 en 10 oktober van 20.00 tot 22.00 uur, plus zaterdagmiddag 24 september van 14.00 tot 17.00 uur en (onder voorbehoud) zondagmiddag 9 oktober van 14.00 tot 17.00 uur. Repetities zijn in de Theresiakerk in Maarn (vlak aan de A12).

Concertdata | Zondagmiddag 30 oktober om 15.00 uur in de Willibrorduskerk in Utrecht, en zondagmiddag 13 november om 15.00 uur in de St. Jozefkerk in Achterveld.

Auditie | Audities zijn op afspraak op maandagavond, voorafgaand aan de koorrepetitie.

Deelname | Deelnamekosten bedragen €65. Minima betalen een aangepast bedrag. Uit Oekraïne gevluchte zangers mogen kosteloos meedoen.

Oekraïense zangers welkom!

Uit Oekraïne gevluchte zangers zijn van harte uitgenodigd om - na auditie - kosteloos mee te doen aan het project.

Er zingen regelmatig Oekraïense mensen met ons koor mee. De dirigent en enkele koorleden spreken Russisch. Zo communiceren we met elkaar. Meerijden met koorleden is te organiseren.